
Vinkit näytteilleasettajille
Meillä on tälle vuodelle edessä vielä 15 messupäivää omalla osastolla. Olemme joka vuosi osallistuneet useille messuille ja ne ajoittuvat lähes aina loppuvuoteen. Messut ovat siis iso osa meidän liiketoimintaa ja osallistumme niihin useista eri syistä. Suurin syy on tietysti tuotto. Messuilla voi yhden viikonlopun aikana tehdä kuukauden tulot. Vaikka messuosastosta joutuukin maksamaan, on vastaavasti tuotteiden kate suurempi. Toinen iso syy on näkyvyys, jonka messut antaa. Meille myös erittäin tärkeää on tavata sarjakuvan lukijoita, jotta saamme palautetta ja sarjakuva kehittyy. Listasin vinkkejä, joita kannattaa hyödyntää jos osallistut omien tuotteidesi kanssa messuille.
- Varaa paikka ajoissa ja tarkista paikkakartasta missä osastosi sijaitsee. Jos sinulla on erityistoiveita paikan sijainnin tai koon suhteen, ole yhteydessä järjestäjään. Usein toiveita kuunnellaan.
- Mieti miltä haluat osastosi näyttävän ja mikä sopii brändiisi. Itse suosimme yhtä teemaväriä joka toistuu matoissa, seinissä ja pöydissä. Punainen on ollut toimiva väri silloin, kun osallistumme messuille joulun alla.
- Meillä on useampi kokoontaitettava ja pieneen tilaan menevä messuseinä, joihin voi vaihtaa kankaan. Seinät saa helposti koottua ja siirrettyä vaikka tarvittaessa yksinään. Messujärjestäjiltä voi ostaa räätälöityjä messuseiniä ja somisteita, mutta ainakin meidän saamat tarjoukset ovat olleet kalliita.
- Mieti jo autoa pakatessasi, että missä järjestyksessä kokoat osaston. Autot voi monilla messuilla ajaa halliin sisään. Muista varmistaa kellonajat, jolloin hallissa saa ajaa autolla.
- Varaa osaston kokoamiseen aikaa.
- Muista varata osastollesi sähkö ja hanki hyvät lamput. Riittävä valo on tärkeää, jotta tuotteet näyttävät hyviltä ja osasto erottuu.
- Muista näytteilleasettajakortit. Kokoamis- ja purkupäiville on usein omat korttinsa, joilla pääsee sisään.
- Tuotteet menevät parhaiten kaupaksi, kun niitä on esillä isot määrät. Kokoa siis isot pinot tavaroita pöytiesi päälle. Meillä on käytössä kangashuput, jotka laitamme pahvilaatikoiden päälle. Kun niiden päälle kokoaa esimerkiksi kirjoja, pinot näyttävät isommilta. Isot kirjapinot ovat niin painavia, että kokoontaitettavien pöytien kestävyys olisi koetuksella. En tiedä miksi tuotteet myyvät kun niitä on paljon, mutta huomaan itsekin suosivani osastoja, joissa on paljon tavaraa.
- Ihmiset eivät helpolla tule osaston sisälle. Kokoa siis pöydät ihan etureunaan, jos osastosi ei ole todella suuri. Jos taas olet ulkomessuilla, niin muista sateen sattuessa nopeasti vetää pöytiä hieman taaemmas, jotta ihmiset pääsevät telttasi/katoksesi alle pitämään sadetta. Samalla tietysti omat tuotteesi säilyvät kuivina. Olemme myös joskus hyödyntäneet sateiset messut myymällä sateenvarjoja. :D
- Älä edes harkitse että lähdet nykypäivänä messuille ilman maksupäätettä! Yli puolet asiakkaista maksaa kortilla ja yllättävän monilla ei edes ole käteistä mukana.
- Varaudu messuviikonloppuihin kuin urheilusuoritukseen, jotta saat viikonlopusta kaiken mahdollisen irti. Kun kerran lähdet messuille, niin vedä ne täysillä alusta loppuun saakka.
- Ota mukaan hyvät eväät. Juotavaa ja syötävää on hyvä varata koko messutiimille. Meillä on aina kaikkien vapaasti käytettävissä pieniä pulloja erilaisia juomia sekä jotain pientä syötävää suolapähkinöistä suklaapatukoihin. Luonnollisesti pitää myös syödä lämmin ruoka jossakin välissä, jotta jaksaa. Yrittäjät itse kyllä välillä luistavat tästä…
- Hinnoittele tuotteet oikein. Mieluummin vitonen liikaa kuin liian vähän. Aina voit alentaa tuotteen hintaa, jos se ei myy. Olen ajatellut niin, että tuote on hinnoiteltu oikein jos se myy, mutta joku aina joskus valittaa hinnasta. Se kuuluu kaupantekoon.
- Ihmiset tinkaavat, älä ota sitä henkilökohtaisesti. Me annamme paljous-alennusta. Älä välttämättä tiputa yhden tuotteen hintaa, vaan sano että seuraavan tuotteen saa halvemmalla. Eli esimerkiksi näin: Yksi kirja 20€, kaksi kirjaa 35€, kolme kirjaa 50€ ja jokainen seuraava kirja 10€/kpl.
- Motivoi työntekijöitäsi. Meillä maksetaan palkan päälle provikkaa myydyistä tuotteista. Provikka ei perustu henkilökohtaiseen myyntiin vaan meidän kaikkien yhteenlaskettuun myyntiin. Silloin kaikki puhaltavat yhteiseen hiileen ja juhlimme menestystä yhdessä. Emme halua osastolle sitä tilannetta, että myyjät kilpailevat asiakkaista.
- Ota tavoitteeksesi vähintään tervehtiä jokaista osastosi ohi kulkevaa ihmistä. Jos joku pysähtyy katselemaan tuotteitasi, aloita keskustelu. Älä myy pakolla, vaan kerro tuotteistasi tai brändistäsi. Usko siihen, että tuotteesi ja tarinasi on kiinnostava.
- Ole aidosti kiinnostunut ihmisistä ja tutustu heihin. Samalla saat arvokasta palautetta. Itse olen saanut jopa tuttuja, jotka aina käyvät meitä moikkaamassa. Sillä tavalla syntyy ystävyyden lisäksi myös kanta-asiakkuuksia.
- Anna ihmisten poistua hyvillä mielin ostivat he jotakin tai eivät. Itse yleensä kerron että sarjakuvaa voi lukea meidän nettisivuilta ja toivotan mukavia messuja. Usein myös sanon että oli mukavaa jutustella, koska tarkoitan sitä.
- Tuotteiden ostajille annamme mukaan alennuskupongin, jonka voi käyttää meidän verkkokaupassa. Kupongin koodilla voi seurata, kuinka moni messuasiakkaista päätyy verkkokauppaan ostoksille.
- Messuille ei kannata mennä istuskelemaan. Meidän osastolla on luovuttu kokonaan tuoleista, koska se antaa väärän signaalin. Tauot pidetään erikseen ja silloin mennään pois osastolta. Puhelimia ei myöskään näppäillä työaikana.
- Myynnissä on valtava ero riippuen siitä jaksaako olla itse aktiivinen vai ei. Ihmiset eivät osta tuotteita, jos heille ei kerrota tarinaa tavaroiden takaa. Monet antavat meidän kirjoja lahjaksi, koska ovat tavanneet meidät ja kuulleet miksi ja miten kirjat ovat syntyneet.
- Mieti omalle osastollesi jokin vetonaula. Monet käyttävät perinteistä arvontaa, mutta myös kekseliäämpiä ideoita tulee aina välillä vastaan. Meidän osastolla on pidetty piirustusnäytöksiä sekä siellä on vieraillut Jussi Pöyröö maskottipuvussa.
- Myy aina messujen sulkemisaikaan saakka. Usein näkee, että myyjät lopettavat myynnin jo ennen sulkemisaikaa ja lähtevät pois tai alkavat purkaa osastoaan. Me teemme aina isoja kauppoja ihan viimeisillä minuuteilla.
- Kannattaa tarkistaa jo osastoa varatessa, ettei lähellä ole sähkö- tai puhelinliittymien myyjiä. He myyvät niin agressiivisesti, ettei millään aiemmin mainitsemallani ole mitään merkitystä, sillä ihmiset juoksevat nopeasti ohi laput silmillään. Silloin he eivät uskalla pysähtyä sinunkaan osastollesi, vaikka kuinka tervehtisit.
- Kun messut ovat ohi, älä ala raivolla purkamaan osastoa, vaan pysähdy juhlimaan tehtyä työtä. Ensimmäisillä messuilla näimme kuinka erään suomenruotsalaisen kustantamon työntekijät nostivat messujen päätyttyä maljat. Samaan aikaan muut näytteilleasettajat huutelivat toisilleen vihaisena ohjeita kuinka tuotteet pitää pakata. Suomenruotsalaisten meno näytti niin mukavalta, että meillekin tuli tapa kohottaa maljat messujen päättyessä. Meidän maljat ovat tosin usein kivennäisvettä. Joskus olemme ostaneet viereisestä kojusta viimeiset jätskit ja kohottaneet ne ilmaan onnistumisen merkiksi.
Skååååål siis kaikille ja hyviä messuja!
-Liisa
Tässä meidän seuraavat messut/markkinat listattuna:
SEINÄJOKI pe 24.11 Black Friday (Torikeskus)
LAPUA la-su 25.-26.11 Lapuan joulunavausmessut (Kulttuurikeskus Vanha Paukku)
VAASA la-su 2.-3.12 Pohjalaiset Joulumarkkinat (Botnia halli)
HELSINKI ke 6.12. Helsingin Eteläpohjalaisten itsenäisyyspäiväjuhla
SEINÄJOKI la-su 9.-10.12 Maalaismarkkinat (Torikeskus)
HELSINKI su-la 17.-23.12 Kampin kauppakeskus Pöyrööt – Pop up (1. Kerros)
This Post Has 0 Comments